SVENSKSTUDIER FÖR
HÖGSKOLESTUDERANDE
3.6 UX – användarupplevelse
Du lär dig att evaluera olika produkter och tjänster ur kundens synvinkel.
Kuuntele tehtävänanto suomeksi:
GÖR SÅ HÄR
FÖRE
-
Läs vad användarupplevelse (UX) betyder och varför det lönar sig att fästa uppmärksamhet vid saken.
-
Sök mera material om temat ur olika synvinklar.
UNDER
- Välj en produkt eller en tjänst som du fokuserar på. Det kan vara t.ex. en nättjänst, en nätbutik, en telefon, en app eller vad som helst som är lätt att testa i praktiken.
- Prova produkten eller tjänsten i praktiken och skriv ned dina egna upplevelser angående användbarheten. Vad fungerar bra? Vad kunde fungera bättre? Har du förslag på ändringar?
- Skriv en rapport (cirka 1-2 A4) om dina upplevelser.
EFTER
- Presentera rapporten för andra.
- Om ni är flera kan du be dina kurskamrater att prova samma eller motsvarande tjänst och sedan kan ni diskutera och jämföra era upplevelser.
Den här portalen har producerats i DIGIJOUJOU-projektet, finansierat av Undervisningsministeriet under 2017 – 2019. Portalen är en materialbank för högskolestudier i svenska språket i finska högskolor och universitet avsedd för online och närstudier.
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell Licens.
Den här portalen har producerats i DIGIJOUJOU-projektet, finansierat av Undervisningsministeriet under 2017 – 2019. Portalen är en materialbank för högskolestudier i svenska språket i finska högskolor och universitet avsedd för online och närstudier.
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell Licens.