Reklamationerna är väldigt känsliga i affärslivet, och ofta sköts de via epost eller med hjälp av färdiga nätblanketter. Då och då har man bråttom eller av någon annan orsak vill man sköta reklamationen i telefon eller ansikte mot ansikte. Och nu tränar vi detta.
Reklamationsdialoger på video
INSTRUKTIONER PÅ FINSKA MUNTLIGT VIA FÖLJANDE LÄNK:
https://video.laurea.fi/media/Reklamationsdialoger+p%C3%A5+video/0_1z1xb1c4
Mål:
- att klara sig i autentiska reklamationsdiskussioner
- att träna hur man tar tillfället i akt i besvärliga situationer
- att träna hövlighetsord
- att öva branschord
Uppgifter:
1. Bekanta dig med all skriftlig material om reklamationernas teori på förhand.
- https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kundkontakter/reklamation.htm
- https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/klaga-angra-eller-anmala/klagoguide/
- https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/189064/mod_page/content/39/Reklamationer%20och%20svar.pdf
2. Träna reklamationsord med hjälp av quizlet: https://quizlet.com/247469864/reklamationer-flash-cards/ .
På lektionen:
- Fundera på en reklamationssituation som du kan möta i ditt blivande arbete i kundarbetet.
- Skriv en så autentisk dialog som möjligt av reklamationssituationer.
- Dialogerna ska vara professionella och handla om sådana saker där det krävs branschens specialkunnande (d.v.s. inte vad som helst allmänt prat)
- Dialogerna ska ha en början och slut, och först ska ni beskriva vem som tar del i dialogen och vem som tar del i dialogen.
- Spela dialogen på video och returnera länken till dialogen (YouTube eller liknande).
Efter lektionen:
- Kommentera åtminstone två reklamationsinspelningar som dina kompisar har gjort. Koncentrera dig på situationen som helhet och på användning av branschord i dina kommentarer.
Omfattning: 0,5 sp
#videouppgift
(Nivå: B1-C1a)