Lär dig om marknadsföring och om eventuella skillnader mellan de nordiska länderna; lär dig vilka kanaler och medier som används samt hurdana vanor nordiska kunder har, lär dig branschord, läsa och söka samt förmedla information på nätet och i medier.
Bearbetning
Jobba i smågrupp/par/på egen hand. Välj två texter och förbered en presentation i vilken du diskuterar marknadsföring i Norden.
Tänk gärna på din egen bransch och hur informationen kunde tillämpas. Ge gärna exempel.
Presentationen ska vara 5 – 10 minuter/vara 3 – 5 Power-Point bilder, och den ska diskuteras eller kommenteras i gruppen.
- Så här använder svenska företag sociala medier i sin marknadsföring. Dagens analys. 20.6.2016
- Varför är svenskarna så bra. Skoglund, Kjell i Huvfudstadsbladet 11.12.2015
- Därför klarar Sverige sig det bättre än Finland. Harald, Patrick i Hufvudstadsbladet 7.6.2011
- Här är de 10 hetaste digitala trenderna 2017. Naess, Janne 2.1.2017 i Dagens media.
- Svenskarna gillar rolig och personlig reklam. 10.7.2017. Dagensanalys.se
- 7 tydliga trender för digital marknadsföring 2018. 12.2017 Explore Curate.
- 5 heta digitala spaningar för 2018. 5.12.2017. Dagensanalys.se
- The Media Barometer. Nordicom – Sweden’s Meida Barometer
- Sweden: Reaching the Consumer. Santandertrade
- Media Trends in the Nordic Countries (newsletter) (mediatrendejä pohjoismaissa)
Presentation/Diskussion
- Dela presentationen i kursens diskussionsforum för denna uppgift.
- Presentera i klass eller on-line diskussion.
- Kommentera andras arbete.
- Kom ihåg att använda branschtermer och ange era källor.
Utvärderingsexempel
utvärdering på skalan 1–5 samt i skrift
Studerandena utvärderar sitt eget arbete och sina studiekompisars prestationer skriftligt.
#läsa #skriva #tala