INSTRUKTIONER PÅ FINSKA MUNTLIGT VIA FÖLJANDE LÄNK:
https://video.laurea.fi/media/Reklamfilmanalys+i+kosmetikabranschen/0_qr77wv0b
Mål:
Att bekanta sig med olika videoreklam om kosmetika (eller något annat) och att analysera deras innehåll professionellt.
Nivå:
B1-C1
Omfattning:
0,5 sp
Att göra:
Studerandena söker en intressant svensk (kosmetika)reklam på YouTube och analyserar den såsom de skulle göra på substanskursen för marknadsföring. Analysen får vara skriftlig eller muntlig beroende på vilka färdigheter studerandena vill träna. Efteråt kommenteras analyserna.
Förhandsuppgifter:
Studera på förhand instruktionen till en framgångsrik produktpresentation http://aledri.se/tips-och-tankar/nyckeln-till-en-framgangsrik-produktpresentation/ för att kunna kommentera hur dessa instruktioner realiseras i reklamvideon.
Studera också instruktioner till en bra reklamvideo, till exempel här: http://www.showtime.se/reklamvideo.html eller http://www.oddway.se/vad-ar-en-bra-reklamfilm/ så att du kan få idéer till din reklamanalys.
Om du har varit på någon substanskurs i marknadsföring, kolla gärna dess material och därefter ska du titta på olika kosmetikareklamfilmer och välj den som tilltalar dig mest.
På lektionen:
Jobba gärna med din kompis. Titta på reklamfilmen flera gånger innan ni börjar analysera filmen. Ni får fria händer att göra reklamanalysen, men den ska vara professionell och inkludera en kort sammanfattning av reklamfilmen som helhet. I analysen borde det komma fram att ni har studerat teorilänkarna!
Ni får välja om ni gör analysen skriftligt eller muntligt. Om det är en muntlig analys, gör den som videoklipp som tar högst 5 minuter. En skriftlig analys borde vara 2-4 sidor lång, beroende på om den innehåller bilder eller tabeller.
Efter lektionen:
Reklamanalyserna är väldigt intressanta. Då allt är färdigt, ska ni titta på varandras reklamfilmer och läsa/lyssna/titta på deras reklamanalys. Kommentera gärna kompisarnas arbete, om bara studieplattformen ger möjlighet till detta