Mål:
Att lära sig om 1) storytelling i affärslivet och 2) rapportering
samt att lära sig 3) att laga korta videor
0,5 muntlig rapport i form av storytelling (13 h)
Kan göras virtuellt eller multimodalt.
Denna uppgift kan anknytas med
- uppgifter om att skriva rapport, projektbeskrivning, sammanfattning
- rapportering av arbetspraktik
Utveckla kompetens i muntlig kommunikation (tala och diskutera), storytelling digitala kunskaper
Innehåll
– teori om storytelling, videoskapande
– rapportering
Material
Lämpligt material samlat på Padlet https://padlet.com/lippe_wallenius/p3aaiycpibxi
– att skriva rapport och muntlig rapportering
– storytelling i affärslivet (branding, marknadsföring)
– reserapporter
– lämpligt video- och videoediteringsprogram som t ex iMovie, Movavi, Adobe Spark, Lucidpress (text, bild, video), Thinglink
Uppgift 1a
Bekanta dig med storytelling/berättande och digitalt berättande. Studera de givna källorna och välj egna.
Vilka är kännetecknen av bra berättelser? Vilka delar utgörs bra berättelser av?
Hur kan berättandet används i din bransch? Ge exempel på berättelser.
Ta anteckningar och diskutera svaren i klassen eller på kurschatten.
Uppgift 2a
Välj något projekt, en studieresa eller en serie besök. Berätta om din arbetspraktik om du utfört den eller en del av praktiken.
Skapa din egen story gällande den valda resan/utflykten eller de valda besöken. Använd någon teori eller mall för storytelling. Skriv skript och planera inspelningen.
Laga en video om din story – använd gärna en lite längre tid för att skapa storyn speciellt om du valt ett aktuellt projekt.
Evaluering
struktur (storyn med olika punkter och moment), innehåll (teori, källorna), flyt och ledighet, terminologi, interaktion, visuella aspekter (video)